Winkelwagen

Automaatbak spoelen

Welke klachten kunnen verholpen worden met spoelen/flushen van de automaatbak?

Veel klachten die te maken hebben van de automatische versnellingsbak kunnen verholpen worden met het Spoelen/flushen van de ATF-olie.

Schokken met doorschakelen
Door interne vervuiling en dikkere ATF-olie functioneren de schakelventielen in de automatische versnellingsbak niet snel genoeg. Hierdoor gaat het overschakelen vaak gepaard gaat met schokken/bonken. Door Spoelen/flushen van de ATF-olie en het reinigen van de ventielen zijn de meeste klachten van ruw overschakelen te verhelpen.

Niet goed kunnen kiezen en vasthouden van versnelling
Door dichtslippen van oliekanalen of vervuiling van de ATF-olie kan het zijn dat de ideale oliedruk in een circuit niet wordt gehaald. Hierdoor kan het voor komen dat een versnelling niet wordt ingeschakeld of dat de versnelling niet wordt vast gehouden. Door Spoelen/flushen van de ATF-olie en het reinigen van de oliekanalen kunnen veel klachten van een twijfelde versnellingsbak verholpen worden.

Kick-down functioneert niet goed
Door dichtslippen van oliekanalen of vervuiling van schakelventielen kan het zijn dat de kick-down functie van de versnellingsbak ruw (bonkend gevoel) of zelfs niet wordt aangesproken. Door Spoelen/flushen van de ATF-olie en het reinigen van de oliekanalen/schakelventielen kunnen veel klachten van een twijfelde versnellingsbak verholpen worden.

Schommelde toerentallen
Door een dikke ATF-olie kan de oliedruk in de versnellingsbak niet constant gehouden worden waardoor als gevolg een de het toerental kan gaan schommelen. Door Spoelen/flushen van de ATF-olie en reinigen kunnen veel klachten van een automatische versnellingsbak verholpen worden.

Slippen automaat
Overmatig slippen bij schakelen en/of slecht schakelen komt veelal door vervuiling van de ATF-olie. Door slijtage in combinatie met vervuiling raken de oliekanalen verstopt. Door Spoelen/flushen van de ATF-olie en het reinigen van de oliekanalen/schakelventielen kan in de meeste gevallen overmatig slippen van de automatische versnellingsbak verholpen worden.

Verhoogt brandstofverbruik
Overmatig slippen, slecht kunnen kiezen van de juiste versnelling enz. kunnen ertoe leiden dat de motor constant op een niet economisch toerental draait met als gevolg een extra en onnodig brandstofverbruik. Heeft u alles al geprobeerd om het overmatig brandstofverbruik terug te dringen? Laat dan eens uw automatische versnellingsbak Spoelen/flushen.

Versnellingsbakolie aftappen + vullen of Spoelen/flushen?

Bij het verversen van de automatische versnellingsbak wordt slechts een deel van de ATF-olie vervangen. Hierbij wordt enkel de plug uit de onderkant van de versnellingsbak gedraaid waardoor slechts een deel van de ATF-olie uit de bak stroomt. Er blijven hierbij altijd enkele liters ATF-olie in de koppelomvormer en in de warmtewisselaar achter. M.a.w. er wordt slechts een deel van de vervuilde olie verwijderd.

Wat er vervolgens gebeurt is dat er nieuwe ATF-olie wordt bijgevuld, gelijk aan de hoeveelheid dat er is uitgehaald. Doordat het vastzittende vuil niet is verwijderd en er wel deels nieuwe olie is toegevoerd, wordt er door de reinigende werking van de nieuwe olie, vuil losgeweekt. Deze losgekomen deeltjes gaan nu rondzwerven in de toch al niet volledig vernieuwde olie en veroorzaken in sommige gevallen juist storingen.

De juiste en volledige methode om alle oude en vervuilde olie samen van de vastzittende delen uit de automaatbak te krijgen is door te flushen met een reinigingsmiddel. Flushen gebeurt met lopende motor en een speciale spoelmachine. Door de ATF-olie te verversen terwijl deze in gebruik is wordt alle olie, ook die in de achterliggende onderdelen, ververst en schoon gespoeld.

Wanneer je bij een dealer voor regulier onderhoud komt hoor je nooit zullen wij uw automaatbak spoelen. Hoogstens wil een uitzonderlijke dealer de carterolie verversen.
Dit terwijl automaat spoelen juist zo belangrijk is voor het behoud en schakelgedrag van uw auto. De gemiddelde automaat olie gaat 60 tot 120 duizend kilometer mee.

Reden om uw automaatbak olie te spoelen.

Waarom kiezen voor de Reiniging methode.

  • De gehele automaatbak inclusief, koeler, leidingen, warmte wisselaar en koppelomvormer worden gereinigd.
  • De automaat wordt gespoeld doormiddel van het draaien van de motor. Dit zorgt ervoor dat de kans miniem is op complicaties.
  • Meer dan 95% van de oude ATF olie wordt tijdens het spoelproces verwijderd.
  • De nieuwe ATF olie voldoet aan de laatste eisen en ontwikkelingen om uw automaat maximaal te laten presteren.
  • de Werkwijze is zodanig dat er geen olie verloren gaat wat weer ten goede komt aan het milieu.

Bekende klachten van een Bmw automaat.

  • Bonken tijdens op schakelen en terugschakelen.
  • Slippen tijdens de schakelmomenten.
  • verhoogd toerental tijdens de schakelmoment.
  • Weigeren van de kickdown.
  • noodloop van de automaat.
  • overslaan van een versnelling.
  • pendelend toerental.

In 90% van deze gevallen is slechte olie de oorzaak. Een van de grootste redenen hiervan is de vervuiling die  in deze automaten ontstaat. Denk aan de toename van vocht, verandering van de viscositeit en verbranding van de olie.
Hoewel er standaard al een synthetische olie gebruikt wordt door BMW is dit zeker geen longlife olie. De fout die vaak gemaakt wordt is dat mensen denken dat longlife betekend dat hij niet verouderd of vervuild.
Dit klopt niet! Ze bedoelen hiermee dat de olie net zo lang mee gaat als de automaat. Wat ze echter niet vertellen is dat de automaat door de veroudering van de olie sneller slijt en hierdoor klachten gaat geven.
Wij adviseren de automaat bij maximaal 120.000 km te vervangen ofwel spoelen om zo slijtage voor te zijn.

Bekende klachten van een Mercedes automaat.

  • Bonken tijdens op schakelen en terugschakelen bij koude motor.
  • Slippen tijdens de schakelmomenten.
  • Trillen tijdens optrekken.
  • Weigeren van de kickdown.
  • noodloop van de automaat.
  • overslaan van een versnelling.
  • pendelend toerental.
  • Lekkende stekker.

In 90% van deze gevallen is slechte olie de oorzaak. Een van de grootste redenen hiervan is de vervuiling die  in deze automaten ontstaat. Denk aan de toename van vocht, verandering van de viscositeit en verbranding van de olie.
Hoewel er standaard al een synthetische olie gebruikt wordt door Mercedes is dit zeker geen longlife olie. De fout die vaak gemaakt wordt is dat mensen denken dat longlife betekend dat hij niet verouderd of vervuild.
Dit klopt niet! Ze bedoelen hiermee dat de olie net zo lang mee gaat als de automaat. Wat ze echter niet vertellen is dat de automaat door de veroudering van de olie sneller slijt en hierdoor klachten gaat geven.

Bekende klachten van een Volvo automaat.

  • Bonken tijdens op schakelen en terugschakelen.
  • Slippen tijdens de schakelmomenten.
  • verhoogd toerental tijdens de schakelmoment.
  • Weigeren van de kickdown.
  • noodloop van de automaat.
  • overslaan van een versnelling.

In 90% van deze gevallen is slechte olie de oorzaak. Een van de grootste redenen hiervan is de olie soort die Volvo in deze automaten gooit. het gaat hier namelijk om een minerale olie.
De specificaties van de olie moet voldoen aan de zogenoemde JWS 3309.

Het nadeel van en mineraal olie is de gevoeligheid voor temperatuur wisselingen. Aangezien een automaat sneller slijt bij hoge temperaturen zou je liever een synthetische olie in de automaat willen.
Daar komt bij dat een mineraal sneller verbrand en hierdoor zijn werking verliest. Als laatste is een mineraal olie afhankelijk van het gebruik van de auto tussen de 80.000 en 120.000 km uitgewerkt.

Waarom spoelen?

Automatische transmissies hebben periodiek verse olie nodig. Door mechanische slijtage raakt de automaatbakolie vervuilt en op termijn lijdt dit tot problemen. Voorkom dure versnellingsbak revisies en laat uw automaatbak spoelen om klachten of problemen te voorkomen. De meeste autofabrikanten geven aan wat de optimale vervangingstermijn is. Wanneer ze dit niet doen, adviseren wij de ATF (automatic transmission fluid) elke 80.000 kilometer preventief te spoelen.

Heeft u al klachten? Spoelen (ook wel flushen) kan ook veel schakelproblemen verhelpen!

Adresgegevens
Stadionweg 53
3077 AS Rotterdam Bekijk vestiging
Openingstijden
  • Maandag: 08:00 t/m 17:30
  • Dinsdag: 08:00 t/m 17:30
  • Woensdag: 08:00 t/m 17:30
  • Donderdag: 08:00 t/m 17:30
  • Vrijdag: 08:00 t/m 17:30
  • Zaterdag: 08:30 t/m 16:00
  • Zondag: Gesloten